Individanpassad psykoterapi för specialistpsykologen
- Teori och praktisk tillämpning
Kursen är ackrediterad av Psykologförbundet som 1 fördjupningskurs inom specialistutbildningen med inriktning psykologisk behandling/psykoterapi och klinisk vuxenpsykologi.
Kurskod: AKO526
Tid: 2022-11-24 till 2023-04-14 (totalt fyra kursdagar 2022-11-24, 2023-01-13, 2023-02-24 & 2023-04-14)
Plats: centralt i Göteborg
Pris: 19500 kr + moms.
Kontakt: Carl-Johan Uckelstam
Tel: 0761-482094
email: [email protected]
Kurskod: AKO526
Tid: 2022-11-24 till 2023-04-14 (totalt fyra kursdagar 2022-11-24, 2023-01-13, 2023-02-24 & 2023-04-14)
Plats: centralt i Göteborg
Pris: 19500 kr + moms.
Kontakt: Carl-Johan Uckelstam
Tel: 0761-482094
email: [email protected]
Kursledare Carl-Johan Uckelstam fil. dr och leg psykolog.
Läs mer om hans forskning och avhandling via länken nedan
http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1520775/FULLTEXT01.pdf
Läs mer om hans forskning och avhandling via länken nedan
http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1520775/FULLTEXT01.pdf
Syfte och innehåll
Under de senaste 10 åren har det skett en snabb utveckling inom psykoterapiforskningen vad gäller hur olika faktorer påverkar behandlingsutfallet. Ett mycket aktuellt fokusområde internationellt är att röra sig bortom effekter på gruppnivå mot att förstå vad som fungerar för den enskilda individen. Med hjälp av denna forskning går det att utveckla färdigheter hos psykologen för att optimera behandlingsinsatserna för den enskilda klienten vilket är det övergripande målet i kursen.
Kursen ger fördjupad kunskap om hur begrepp som terapeuteffekter, patientvariabler och specifika terapeutiska processer är kopplade till behandlingsutfall och förändringstakt. Kursen innehåller även praktiska moment där psykologen får öva sig i att modifiera sina egna behandlingsinsatser under pågående behandling med hjälp av denna kunskap.
Slutligen innehåller kursen även moment som fokuserar på hur den här typen av praktikbaserad evidens kan införas inom specialistpsykologens verksamhet som helhet.
Kursen ger fördjupad kunskap om hur begrepp som terapeuteffekter, patientvariabler och specifika terapeutiska processer är kopplade till behandlingsutfall och förändringstakt. Kursen innehåller även praktiska moment där psykologen får öva sig i att modifiera sina egna behandlingsinsatser under pågående behandling med hjälp av denna kunskap.
Slutligen innehåller kursen även moment som fokuserar på hur den här typen av praktikbaserad evidens kan införas inom specialistpsykologens verksamhet som helhet.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska psykologen kunna:
- visa fördjupad kunskap om den senaste forskningen vad gäller patient-, terapeut- och processvariabler (som exempelvis behandlingsallians) kopplade till behandlingsutfall och/eller förändringstakt.
- visa förståelse om utvecklingen och tillämpningen av ”personalized treatment approaches” inom psykoterapi.
- visa förtrogenhet om olika metoders styrkor och svagheter för att studera behandlingsutfall inom psykoterapi (t ex efficacy och effectiveness studier samt meta-analyser.
Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska psykologen kunna:
- tillämpa kunskapen om faktorer som påverkar behandlingsutfallet i kombination med de egna erfarenheterna i klientarbetet.
- hålla sig uppdaterad om nya forskningsrön inom fältet.
- utvärdera sina egna behandlingar med hjälp av relevanta utfallsmått och processkattningar.
- föra kunskapen om evidensbaserad praktik vidare inom organisationen (t ex vad gäller monitorering av symptom och kvalitetssäkring av psykoterapeutiska interventioner).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska psykologen kunna:
- reflektera kring samspelet mellan psykologisk forskning och praktik.
- visa förmåga att kritiskt diskutera, granska och reflektera kring evidens inom psykoterapiforskningen och reflektera över hur kunskapen kan tillämpas i olika kontexter.
Kursens omfattning
Kursen omfattar fyra kursdagar (2022-11-24, 2023-01-13, 2023-02-24 & 2023-04-14) med totalt 24 h lärarledd undervisning plus examination). Där emellan eget arbete med uppgifter. Kurslitteraturen omfattar ca 700 sidor.
Former för undervisningen
Kursen består av föreläsningar och mer praktiska övningsmoment till exempel utbyte av erfarenheter med andra kursdeltagare och diskussion kring konkreta problem.
Examination
Individuell skriftlig uppgift. Uppgiften innehåller frågor som fokuserar på lärandemålen med särskild fokus på integration av kunskapen i det kliniska arbetet. Den skriftliga uppgiften kommer även avhandlas på ett slutseminarium med opponering på annan students uppgift.
Utvärdering
Kursen utvärderas både muntligt och skriftligt. Den skriftliga utvärderingen är anonym och sker via ett formulär med frågor kring hur kursen levt upp till lärandemålen, den pedagogiska nivån och om det finns något som skulle kunna utvecklas.
Evidensbaserad psykologisk praktik (EBPP)
Kursen avser att hjälpa psykologen att integrera evidensbaserad psykologisk praktik (EBPP) i sitt klientarbete genom att fördjupa kunskapen om den senaste forskningen om EBPP inom psykoterapifältet. Vi utgår bland annat från skriften Evidensbaserad psykologisk praktik (antagen av Sveriges Psykologförbunds kongress 2020).
Kurslitteratur
- Barkham M. ed. (2021). Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change, 7th ed. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
- Boswell, J. F. (2020). Monitoring processes and outcomes in routine clinical practice: A promising approach to plugging the holes of the practice-based evidence colander. Psychotherapy Research, 30(7), 829–842.
- Holmqvist, R., Philips, B., & Barkham, M. (2015). Developing practice-based evidence: Benefits, challenges, and tensions. Psychotherapy Research, 25(1), 20–31.
- Kazdin, A. E. (2008). Evidence-based treatment and practice: New opportunities to bridge clinical research and practice, enhance the knowledge base, and improve patient care. American Psychologist, 63(3), 146–159
- Lutz, W., Rubel, J. A., Schwartz, B., Schilling, V., & Deisenhofer, A. K. (2019). Towards integrating personalized feedback research into clinical practice: Development of the Trier Treatment Navigator (TTN). Behaviour Research and Therapy, 120.
- Newnham, E. A., & Page, A. C. (2010) Bridging the gap between best evidence and best practice in mental health. Clinical Psychology Review, 30, 127–142.
- Sveriges Psykologförbund. (2020). Evidensbaserad psykologisk praktik. Antagen av Sveriges Psykologförbunds kongress 2020. https://www.psykologforbundet.se/globalassets/___nytt-kw/styrdok.2020/principer-for-evidensbaserad-psykologisk-praktik_reviderad-2020.pdf
- Uckelstam, C-J. O. (2021) Looking into the future: How to use advanced statistical methods for predicting psychotherapy outcomes in routine care. [Doktorsavhandling, Linköpings universitet]. Linköping University Electronic Press. http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1520775/FULLTEXT01.pdf.
- Rousseau, D. M., & Gunia, B. C. (2016). Evidence-based practice: The psychology of EBP implementation. Annual Review of Psychology, 67, 667–692.
- Zilcha-Mano, S. (2021). Toward Personalized Psychotherapy: The Importance of the Trait-Like/State-Like Distinction for Understanding Therapeutic Change. American Psychologist, 76(3), 516–528.